Terug

Uw bloeddruk verlagen

Bijgewerkt: december 2018

Er zijn veel manieren om een blijvende verlaging van uw bloeddruk te realiseren. Sommige manieren kunnen een radicale verandering van levensstijl betekenen, maar andere kunnen relatief eenvoudig zijn.

Beweging kan de bloeddruk verlagen

Zelfs een kleine verandering in de mate van lichamelijke inspanning kan al een grote verandering in uw bloeddruk teweegbrengen. Lichamelijke inspanning maakt namelijk uw hart sterker, waardoor het minder moeite kost het bloed in uw lichaam rond te pompen en er dus minder buitenwaartse druk staat op de bloedvaten. In bepaalde situaties kan meer lichamelijke inspanning zelfs net zo effectief zijn als medicatie – en meer beweging helpt ook bij gewichtsverlies, waardoor u minder kwetsbaar wordt voor hypertensie.

Uw eigen bloeddruk meten is een geweldige manier om uzelf een psychologische oppepper te geven voor uw bewegingsplannen. Veel mensen vinden technologie een motivatiefactor van belang, omdat ze hiermee de tendens op de langere termijn kunnen zien en niet van dag tot dag.

Verlies niet de moed als u niet onmiddellijk resultaat ziet – het kan wel drie maanden duren voordat de invloed van uw nieuwe levensstijl op uw bloeddruk zichtbaar wordt. En vergeet niet dat uw inzet van lange duur zal zijn: als u uw bloeddruk permanent op een gezond niveau wilt houden, geldt dat ook voor de mate waarin u fysiek actief bent.

Maar lichamelijke inspanning overdrijven is evenmin goed! Begin rustig, misschien eerst maar eens de trap naar uw kantoor nemen in plaats van de lift of een paar bushaltes eerder uitstappen. Bespreek het met uw arts als u al een medische aandoening hebt, boven de 50 bent of abnormaal ongemak ervaart wanneer u zich intensiever inspant.

Uw voedingspatroon verbeteren

Minder zout, suiker en alcohol. Meer groenten en fruit.

Te veel zout is slecht voor u. Een te hoge zoutinname is met afstand de belangrijkste oorzaak van een hoge bloeddruk; zout bevat natrium en een teveel daarvan zorgt ervoor dat uw lichaam vocht vasthoudt waardoor uw bloeddruk stijgt.

De eerste stap die u zou moeten zetten, is geen zout meer toevoegen bij het koken en geen zout meer over uw eten strooien. U zult versteld staan hoe snel uw smaakpapillen zich aanpassen: eten heeft geen zout nodig om heerlijk te smaken. En als u werkelijk niet zonder kunt, probeer dan een natriumarme zoutvervanger.

Dit gezegd hebbende, slechts 25 procent van uw zoutinname komt op deze manier uw lichaam binnen. Het meeste zout zit in bewerkte etenswaar, soms zelfs in producten waarin u dit het minst zou verwachten, zoals brood en ontbijtgranen.

Beperk de suikerconsumptie. Als u te veel suiker eet, zult u aankomen, waardoor u gevoeliger wordt voor een hoge bloeddruk. Suikerhoudende voedingsmiddelen creëren een vicieuze cirkel; ze voorzien u op korte termijn van een energiestoot, maar worden snel verteerd, waardoor u zich lusteloos gaat voelen en behoefte hebt aan meer van hetzelfde.

De meeste suiker die u binnenkrijgt, lepelt u niet door uw koffie of thee: de suiker is verborgen, in de vorm van fructoserijke maïsstroop die in de meeste bewerkte voedingsmiddelen zit.

Eet meer groenten en fruit. Het goede van groente en fruit is dat ze kalium bevatten. Kalium gaat het effect van natrium tegen en maakt het voor uw nieren gemakkelijker om vocht uit het bloed te filteren en uit te scheiden, waardoor uw bloeddruk daalt. Groenten en fruit bevatten ook de vitaminen, mineralen en voedingsvezels die uw lichaam nodig heeft om gezond te blijven.

Drink minder alcohol. Houdt u aan de aanbeveling: 14 eenheden per week (VK)/1 eenheid per dag (NL) voor mannen en vrouwen. Dit aantal is de hoeveelheid waarvan medische deskundigen denken dat dit geen extra risico van betekenis voor de gezondheid vormt – hoewel er geen veilige grens bestaat en zelfs een drankje per dag de kans op hypertensie verhoogt. Een eenheid komt overeen met een standaardglas van het soort alcoholhoudende drank.

Het meeste alcoholgebruik verhoogt de bloeddruk slechts tijdelijk, totdat uw lever de alcohol heeft verwerkt en de alcohol zo uit uw lichaam wordt afgevoerd. Met grote regelmaat zwaar drinken kan meer langetermijnproblemen veroorzaken door verminderde elasticiteit van de vaatwanden waardoor uw bloeddruk stijgt. Zwaar drinken verhoogt ook het lipidegehalte in uw bloed, waardoor de slagaderen verharden en uw bloeddruk opnieuw stijgt.

Alcoholische dranken bevatten veel suiker, lege calorieën waardoor de kilo's eraan vliegen en overgewicht maakt u gevoeliger voor hypertensie.


Referenties:

Bupa (2018). High blood pressure. (Hoge bloeddruk.) Te vinden op www.bupa.co.uk/health-information/heart-blood-circulation/high-blood-pressure-hypertension

UK Chief Medical Officers (2016). UK Chief Medical Officers’ Low Risk Drinking Guidelines/Richtlijnen Goede Voeding 2015, Gezondheidsraad. Te vinden op https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/545937/UK_CMOs__report.pdf